British GT race 1 og 2, Oulton Park, 5. april 2010

Påskemandag debuterede Vibe på dramatisk vis i det engelske sportsvognsmesterskab. Dramaet opstod kort inde i andet løb, hvor bilen brød i brand, heldigvis uden at nogen kom til skade. Det var Vibes co-driver, Nathan Freke, som kørte bilen på det tidspunkt, og der gik 2 omgange før han via flagsignal blev gjort opmærksom på, at der stod flammer ud af bagenden. Straks han holdt stille i pitten var hele bagenden af bilen omspændt af flammer, som dog omgående blev slukket med ildslukkere.

Forinden havde Vibe startet sæsonen med at fuldføre den indledende del af det første løb, hvor Nathan derefter havde kørt bilen i mål. Dette foregik uden dramatik, Vibe kørte et udmærket stint, hvor hun i sin sædvanlige rolige stil kørte solide tider, og hvor hun løbende forbedrede sig.

British GT er en turnering for to klasser, GT3 og GT4. GT3-bilerne er fuldblods sportsvogne fortrinsvis Ferrari, Porsche o.a., mens GT4 er lidt mere beherskede sportsvogne, hvor der kører Ginetta, Lotus, Nissan o.a. Ialt knap 20 biler, heraf 7-8 i GT4.

Vibes bil i 2010 er en Ginetta G50, som er en engelsk konstrueret sportsvogn. Den er udstyret med en 6-cylindret Ford moter med ca. 300 HK, væsentlig mindre end de 425 hendes Porsche havde i 2009, og endnu mindre end den turbo-motor, som hun kørte med i Formula Palmer Audi i 2008. Samtidig er motoren placeret foran køreren, selvom der er træk på baghjulene. Der er altså tale om en noget anden kørestil end hun tidligere har været vant til. Det kræver lidt tilvænning og Vibe har endnu ikke lært alle finesser i håndteringen af denne type biler. Med relativt lidt vægt på de trækkende baghjul vil bilen helt naturligt overstyre, og der skal ikke meget til før man mister bagenden og snurrer rundt.


På vej ud til debuten i British GT

Løbet foregik på Oulton Park banen ved Manchester, som er en lang, men snæver bane uden afkørselsarealer. Den mindste fejl, og bilen bliver smadret mod barrieren. Første træning foregik oven i købet på våd bane, men heldigvis tørrede det op og resten af arrangementet foregik i tørvejr.

British GT er er tradtionsrigt og prestigefuldt mesterskab, og det er nogle af Europas bedste sportsvognskørere, som stiller op. Så det er skrapt selskab, hvor Vibe er den eneste kvindelige deltager. Selvom hun forbedrede sig betydeligt for hver gang hun var på banen, rakte kvalifikationen ikke til mere end en plads i den bagerste del af feltet.

Der afvikles to løb pr. afdeling og det er med flyvende start, ligesom i karting, så det passede Vibe udmærket. Hun fik en god start på første løb og fik næsten med det samme overhalet konkurrenten umiddelbart foran hende. Derefter trak hun fra og stabiliserede sig stille og roligt, mens hun koncentrerede sig om at forbedre tiderne. Det gik også fint, og hun fik sat sin hidtil hurtigtste tid, inden hun kom til at ligge i trafik da GT3'erne nåede op til hende bagfra. Da hun blev kaldt ind til førerskift efter ½ times kørsel var hun få sekunder efter klassens nummer 5.


Umiddelbart efter førerskift, Vibe er populær hos medierne

Vibes co-driver er specialist i Ginetta biler og han var snart forbi bilen foran. Derefter satte han jagten ind på bilerne længere fremme, men var ikke i stand til at hale væsentlig ind og de sluttede på en 4. plads, lige uden for podiet. Lidt ærgerligt, men alligevel en OK placering taget i betragtning af omstændighederne.

Selvom branden i det efterfølgende løb var ganske voldsom så det ikke ud til at bilen led alvorlig overlast. Årsagen blev ikke med sikkerhed konstateret, men formentlig skyldes det, at et benzinrør var utæt, og at udsivende benzin er blevet antændt af det brandvarme udstødningsrør.

Som tidligere nævnt ville omstændighederne det sådan, at hun aldrig kom på banen i andet løb og hun måtte skuffet se i øjnene, at weekenden fik en tidlig afslutning. Men der blev vist gode takter og optimismen er stor omkring sæsonens resterende løb.