British GT race 13, Donington, 16. oktober 2010

Sidste afdeling af det britiske mesterskab for sportsvogne blev kørt lørdag den 16. oktober på Donington banen, midt i England. Mestrene i G4 klassen, hvor Vibe konkurrerer sammen med sin faste makker Nathan Freke, var allerede fundet. Men kampen om de sekundære placeringer var åben. I G4 klassen har der deltaget mange forskellige biler med mange kørere henover sæsonen, næsten 30 kørere har taget point i Vibes klasse alene.

Betingelserne var hårde, en andenplads i mesterskabet kunne opnås med en sejr i dagens 2-timers løb, men hvis bilen udgik ville tredjepladsen være uden for rækkevidde.

Strategien var lagt som betinget defensiv, ingen hårde kampe med risiko for kollision, men selvfølgelig ville kørerne også gå efter sejren, såfremt lejlighed bød sig.

P.g.a. det lidt anderledes setup med løb lørdag og kun ét langt løb sent lørdag eftermiddag var testen lidt anderledes end normalt, bl.a. skulle der trænes tankning, som foregår under skærpede sikkerhedsforanstaltninger. Selvom vejret var tørt ved morgenens træningssession var banen alligevel så fugtig fra natten, at hele testen blev afviklet på regnvejrsdæk. Selvfølgelig ikke et godt udgangspunkt for løbet senere på dagen, hvor banen var tørret op.

Umiddelbart før grid-walk var der en del misforståelser omkring at få bilerne fra pitten og ud på gridden, hvilket endte med, at 5-6 biler aldrig nåede ud på banen, men måtte starte fra pit. Eftersom det var Vibe, som skulle tage første stint, var det også hende, som holdt og ventede på at få grønt lys efter at starten var gået for hovedfeltet.

Bilerne, som starter fra gridden havde ikke mulighed for at varme dæk og mekanik op, som resten af feltet har i forbindelse med den flyvende start. For en rutineret kører som Vibe er det ikke det store problem, men det skulle snart vise sig, at man også er afhængig af de øvrige deltagere.

Så snart hovedfeltet var passeret i starten satte forfølgerne fra pitten jagten ind. Nøjagtig to sekunder inde i løbet, i det første højresving smadrede en stor og tung GT3 bil ind i Vibes bagkofanger. På iskolde dæk og glat asfalt fyrede han sin gigantiske motor af og mistede omgående kontrollen med det resultat, at han brugte Vibes bil som stødpude. Med en lynsnar indgriben lykkedes det Vibe at holde bilen indenfor asfaltens grænser og efterfølgende bringe den helskindet i depot.


Vibes bil torpederes bagfra i første sving

På dette tidspunkt var førstepladsen i denne afdeling fortonet i horisonten, og det drejede sig nu blot om at få bilen i en tilstand, hvor den kunne gennemføre løbet. Heldigvis var det tilsyneladende kun karroseridele og dele af diffuseren i bagerste højre side, som var ødelagt, baghjulsophæng og drivaksler var stadig intakte.

Allerede kort inde i løbet var der mandefald i Vibes klasse, nogle kom ikke til start og andre havde problemer med bilen. Dermed var det i realiteten kun to biler tilbage, som kunne vinde dagens løb, Vibes bil og den værste konkurrent, som allerede havde vundet mesterskabet.

Mens Vibe var i depot fejede den første af en række små byger ind over banen, som lynhurtigt blev glat som sæbe. Den normalt så driftssikre bil, som lå på førstepladsen var et af ofrene, han satte bilen uhjælpeligt fast i gruset for enden af langsiden. Dermed var der pludselig en åbning for, at Vibe bil alligevel kunne snuppe førstepladsen og de gode point, som ville sikre en andenplads i det samlede mesterskab. Så Vibe blev lynhurtigt sendt på banen igen efter en ganske nødtørftig inspektion af skaderne. Men efter et par omgange blev hun i tvivl om der var sket andre skader og efter radiokontakt med mekanikerne blev det besluttet at foretage endnu et pitstop for at inspicere skaderne nøjere.

Mens dette pitstop foregik, opdagede teamet pludselig, at det var lykkedes for den førende bil at komme fri af gruset. Snart var den tilbage på banen og igang med at indhente Vibes forspring. Der var intet galt med Vibes bil, som ikke kunne forklares med de ændrede forhold p.g.a. skaderne, så hun blev sendt på banen igen med ordre om at bringe bilen sikkert ind til kørerskiftet midtvejs.

Da Vibe kom tilbage på banen var hun stadig forrest i klassen, men den anden bil var nu inde i en god rytme og halede ind på hende. Forspringet var ikke stort, så inden længe havde den passeret Vibe, som stadig kæmpede med de ændrede køreegenskaber efter kollisionen.

Løbet var på dette tidspunkt kun ca. ½ time gammel, selvom der havde været masser af dramatik, meget mere end man som løbsdeltager bryder sig om. Men det var ikke slut endnu, for igen kom der en lille byge, og denne gang var det Vibe som blev ramt af virkningerne. Hendes dæk var aldrig blevet rigtig varme og da bygen kom, ramte hun med høj hastighed en curb, med det resultat at bilen spandt to-tre gange rundt om sig selv og endte i gruset. Afgrunden var nu nær, hvis bilen var gået yderligere i stykket og ikke kunne gennemføre, ville tredjepladsen i mesterskabet være uigenkaldelig tabt.

Safety car kom på banen og Vibe bil blev slæbt fri af redningsfolkene. Den var fyldt med småsten, og det var med stor spænding at hun trykkede på starteren for at se om bilen stadig kunne køre. Det kunne den heldigvis, og selvom den efterlod et spor af småsten på den første omgang, så kørte den og hun kunne fortsætte det sidste kvarters tid indtil der skulle skiftes med hendes medkører.

Efter kørerskift og tankning var der heldigvis ikke yderligere dramatik knyttet til Vibes bil. Hendes medkører kørte helt stabilt rimelige tider under de givne forhold, og der kom næsten ingen yderligere regn. I resten af feltet var der foregået lignende uheld løbet igennem, så det var et af sæsonens mest dramatiske løb.


En mekaniker i sikkerhedsudrustning hjælper Nathan Freke ind i bilen, bemærk skaden på bagkofangeren

Da sidste omgang var slut kunne teamet konstatere, at dagens andenplads og mesterskabet samlede tredjeplads var hjemme og glæden var stor. På trods af den ærgerlige afkørsel i dette løb havde Vibe og hendes medkører sæsonen igennem leveret en stabil og altid hurtig indsats, som i det samlede resultet gav en flot podieplads.

Da Vibe i forbindelse med aftenens præmiefest blev interviewet, kommenterede hun årets indsats med disse ord: "Always fast, never first, that pretty much sums up the season for Nathan and I". Et udsagn som gav stor applaus fra tilhørerne, som alle gennem sæsonen har lært at respektere Vibe for hendes flotte kørsel i feltet, hvor hun er eneste kvinde.

Dermed er sæsonen 2010 slut, det endte med en samlet podieplads i en stærkt besat turnering. Individuelt sluttede Vibe på en delt 5. plads, kun et enkelt point fra 3. pladsen. Det var nogle yderst tilfredse kørere og mekanikere, som i teamets debut-sæson i British GT kunne feste igennem før vinterpausen sætter ind. Men det skortede ikke på opfordringer til Vibe om at vende tilbage til den prestigefyldte turnering næste år, både fra arrangører, konkurrenter og team-medlemmer.


Et par glade og stolte kørere med deres trofæer fra British GT