BritCar 500, Silverstone, 3. oktober 2009

Silverstone i sine forskellige udgaver er en af de baner, som Vibe efterhånden kender ganske godt. Sæsonens længste løb foregik på den udgave af Silverstone, som kaldes GP Circuit. Til lejligheden var den sædvanlige co-driver Chris Bentley suppleret med en hurtig engelsk kvinde, som hed Christina Holley. Eftersom løbet var sat til 6 timers varighed blev det til ca. 2 timers køretid pr deltager.

Den første lørdag i oktober bliver det tusmørke ved 19-tiden og helt mørkt ved 20-tiden. Det betyder lys på bilen i den sidste halvdel af løbet og til lejligheden var der derfor monteret 4 kraftige spots til supplement af de sædvanlige forlygter. For Vibes vedkommende var det første gang hun skulle prøve at køre et løb i mørke, det tætteste hun havde prøvet tidligere var tusmørke ved sæsonens tidligere løb på Spa-Francorchamps.

42 biler stillede til start, og som sædvanlig er der mange forskellige slags, nogle lynhurtige, mens andre er mere adstadige. Vibes Porsche 996 GT3 hører til i midten, så man er sikker på masser af trafik, både dem man selv skal forbi og de som vældig gerne vil hurtigt videre.


Tre forventningsfulde kørere kort før det går løs

Vibes sædvanlige co-driver tog den første tørn på ca. 1 time, hvorefter Vibe tog over. De var dumpet lidt tilbage på de hektiske første omgange, men Vibe tog ufortrødent fat på arbejdsopgaven med at komme frem i feltet. Hun kørte stabile tider, som stille og roligt bragte hende frem i det samlede klassement. Da hun efter en god times tid i bilen leverede den videre til den tredje kører var hun avanceret ca. 10 placeringer og lå på en udmærket 21. plads.

Samtidig med at Vibe overlod bilen til den tredje kører blev der monteret friske dæk. Det gode arbejde blev fortsat og snart var endnu et par placeringer i hus. Men sammen med tusmørket kom der også kolde skyer og da løbet var ca. 2,5 timer henne kom regnen. Teamet kaldte bilen i pit og foretog et hurtigt dækskifte. Det var et klogt valg, for avancementet i den samlede stilling fortsatte. Dette skyldtes også, at det næste kørerskift blev udsat, således at tredjekøreren tog sine to timer i ét stræk. Kort før 4-timers mærket var nået, lå bilen på en imponerende 14. plads. Og hvad der var endnu bedre, i den klasse, som Vibes bil tilhører, lå de på 4. pladsen.


Den sorte Porsche på vej ud i mørket (Foto: David Cannard)

På det tidspunkt var den førende bil i klassen så uheldig at køre af banen, og der blev for første gang indsat safety car. Alle i teamet holdt vejret, for pludselig lugtede de podieplads og pokaler. Men træerne gror ikke ind i himlen, den førende bil kom tilbage på banen og fortsatte ufortrødent i samme tempo som hidtil. I mellemtiden var der skiftet kører igen i Vibes bil, så hendes normale co-driver var tilbage ved rattet.


Jobbet er overstået, 10 pladser frem i klassementet (Foto: David Cannard)

Pludselig offentliggjorde løbsledelsen at pit-stoppet, hvor der blev skiftet til regndæk, havde været for kort. Det skal tage minimum 90 sekunder og det havde kun varet 83. Straffen var benhård, to omgange tilbage. Dermed var alle forhåbninger om en topplacering væk da Vibe satte sig bag rattet for at tage den sidste times tid inden løbets afslutning.

Banen var ved at tørre op, og Vibe valgte at køre på slicks. Det viste sig hurtigt, at det nok ikke var den rette beslutning, for Vibes tider var ikke specielt gode. I kombination med hendes første race i mørke og den glatte bane var det først hen mod slutningen at Vibe fik ordentlig hold på det og fik kørt et par rimelige omgange.

Da slutflaget endelig faldt var det på en placering som nummer 22 i det samlede klassement og en 7. plads i klassen. Bortset fra en smule knas med gearskiftet i Vibes sidste stint havde bilen kørt upåklageligt som et urværk.

Teamet og kørerne var ikke helt tilfredse efter løbet, som egentlig endte med et rimeligt resultat. Men når man har været tæt på et rigtigt godt resultat tæller et halvgodt ikke helt så meget.