Britcar, Rockingham, 2-3. maj 2009

Egentlig skulle andet løb i Britcar serien foregå på Donington, som er en af de baner, Vibe er godt bekendt med. Men Donington er under ombygning, og kunne ikke sikkerhedsgodkendes. Derfor var løbet flyttet til Rockingham banen, som er Englands nyeste motorsportsanlæg. Rockingham er egentlig en rundbane, anlagt efter amerikansk mønster, men når der køres 'normale' racerløb benyttes kun halvdelen af ovalen, resten er en traditionelt bane med sving og chikaner.

Eftersom dele af rundbanen benyttes er der et oplagt 90 graders sving midt på som deler langsiden op i to. Som vinderkøreren sagde til Vibe før løbet, 'Keep your eyesight to the left'. Det skal forståes således, at når man går ind i svinget med bilen på skridgrænsen ved 190 km, så skal man ikke kigge på muren, som er uhyggeligt tæt på, men i stedet på inderbanen.

Vibe var formentlig feltets eneste kører, som ikke havde kørt på banen før, så hun havde brug for al den test tid, som var til rådighed. Bilen var sat op med en nyanskaffet sekventiel gearkasse, som passer Vibe godt. Efter ca. 20 minutter måtte Vibe konstatere, at femte gear ikke fungerede og hun kørte i depot. Det viste sig, at en doc-ring var ødelagt og teamet valgte i stedet at montere den manuelle H-gearkasse. Desværre betød gearkasse-skiftet at Vibe ikke fik yderligere test-tid.

Ved tidtagningen lørdag startede Vibe på friske dæk og satte snart en rimelig tid, som hendes medkører ikke var i stand til at forbedre. I den samlede stilling rakte det dog kun til en startplacering i slutningen af feltet, men det bekymrede ikke teamcheferne. De pointerede, at ved endurance racing drejer det sig i første omgang om at køre stabilt og dernæst om at sætte hurtige tider.


Driver coach Nick giver Vibe gode råd umiddelbart før hun skal på banen

Ved lørdagens løb er det Vibe, som skal køre første stint på 45 minutter. Hun lægger hårdt ud og sætter allerede på første omgang forfølgelsen af bilerne umiddelbart foran ind. Snart går hun forbi den første bil for enden af langsiden med en hastighed lige over 200 km. Derefter gælder det en af de andre Porscher, som hun henter et par omgange senere. Den bliver overhalet på den første del af langsiden, og hun sætter jagten ind på det næste offer. På dette tidspunkt af løbet er der ikke engang gået et kvarter og hun sætter tider over et sekund hurtigere end ved tidtagningen og tæt på klassens førende bil.

Den hårde jagt er ikke uden omkostninger, på et tidspunkt kikser hun et gearskift og umiddelbart efter forsvinder al træk på hjulene. Vibe må parkere på græsset, overbevist om, at gearkassen har lidt ubodelig skade. Bilen er placeret sikkert, så hun må finde sig i at se resten af løbet fra sidelinien uden mulighed for at komme tilbage til pitten.

Da bilen er bragt ind til værkstedet kan mekanikerne hurtigt konstatere, at gearkassen er uskadt, men at den ene trækaksel ikke har kunne stå for presset. Teamcheferne benytter lejligheden til at præcisere over for Vibe, at ved denne form for løb skal man ikke nødvendigvis presse materiellet benhårdt. Med den indstilling Vibe har til race er det vanskeligt for hende ikke konstant at forsøge at komme hurtigst muligt rundt på banen, men hun lover at tage den mere med ro ved søndagens afdeling.

Denne gang er det Vibes medkører Chris Bentley, som tager de første 45 minutter. Han kører stabilt og sikkert og bringer planmæssigt bilen ind til pitstoppet. Vibe er lige akkurat kommet på banen, da en af bilerne forulykker og der opstår en mindre brand. Det betyder en lang periode med safety car, som forløber noget kaotisk. Nogle biler vælger at tage en ekstra omgang mens der stadig er safety car, og andre kører så langsomt at feltet flere gange bliver splittet op i to afdelinger.

Da løbet endelig genoptages er det tydeligt, at Vibe holder sig til teamchefernes strategi om ikke at presse bilen til det yderste. hun kører stabile, men ikke specielt hurtige tider og holder stillingen i forhold til de øvrige. Hen mod slutningen af løbet forekommer flere dramatiske situationer, bl.a. spinner en bil rundt midt på banen, hvilket ikke forhindrer en konkurrent i at foretage en hasarderet overhaling af Vibe under gult flag. Lidt senere bliver Vibe overhalet for enden af langsiden, men chaufføren oversatser og spinner rundt. Vibe må i absolut sidste øjeblik undvige, og undgår dermed et fatalt crash.


Alle er glade efter at bilen er kommet sikkert gennem løbet (foto: David Cannard)

Da det hele er overstået hersker der en del forvirring om resultatet. Bl.a. er det ikke afklaret om bilen, der tog en ekstra omgang under safety car, er blevet diskvalificeret. Ud af de 12 startende biler i Vibes klasse kendes hendes endelige placering i skrivende stund ikke, men det bliver formentlig en 5-plads. Ganske udmærket og gode mesterskabspoint på kontoen. Desværre betyder udfaldet om lørdagen nok, at den samlede stilling ikke forbedres væsentligt, her er Vibes bil forud for løbet placeret på en 7-plads.