Formula Palmer Audi, Silverstone, 18-20. september 2008

Over tre solrige efterårsdage afsluttede Formula Palmer Audi sæsonen 2008. Det foregik på Englands største motorsportsanlæg Silverstone, hvor der blev kørt på den store del af banen, som også Formel 1 benytter. Foruden Formula Palmer Audi og en række andre klasser blev der også afviklet det traditionsrige Britcar 24 timers løb, kendt fra BBC udsendelsen Top Gear. Totalt set deltog over 300 kørere hen over weekenden, hvilket giver et indtryk af det samlede arrangements størrelse.

For Vibes vedkommende var der endnu engang tale om at hun på kort tid skulle lære en ny bane at kende. To korte testsessioner på hver 9 omgange og derefter to tidtagninger. For hver gang hun kom på banen, og efterfølgende fik analyseret sine data, kappede hun lidt af tiderne. Men også denne gang skulle hun til de to heats starte i den bagerste del af feltet.

Hen over sæsonen har det varieret en del hvordan de enkelte heats har formet sig. Mønsteret har ofte været, at trafikken har været tættest de første par omgange og så har der været lejlighedsvise dueller nogle gange i løbet af heatet. Det er forholdsvist sjældent, at der har været kamp fra første til sidste omgang. Første heat på Silverstone skulle vise sig at udvikle sig til en regulær gyser for Vibes vedkommende. Ved starten var der tumult et par rækker foran Vibe, og hun var på den 'forkerte' side, så hun fik ikke nogen fordel af at nogle af de andre var i karambolage med hinanden. Efter de første par omgange lå hun blandt de bagerste i en større gruppe, men var hurtigere end flere af de andre. På et af de lange lige stræk, som der er flere af på Silverstone, lagde hun sig op på siden af konkurrenten foran hende, som var en rutineret Formula Palmer Audi kører, men som deltog for første gang i årets udgave. Til hendes store overraskelse valgte han ganske enkelt at trænge hende ud på græsset, vel at mærke på et tidspunkt hvor bilerne kørte med omkring 220 km. Vibe måtte opgive i denne omgang, men var naturligvis snart tilbage lige bag ham.


Kort før Vibe overhaler endnu en konkurrent

For enden af et af de andre hurtige stræk foretog køreren foran Vibe en pludselig undvigemanøvre. Det skulle vise sig, at en af de forankørende var spundet rundt og holdt med næsen mod køreretningen, lige der hvor Vibe kom med høj hastighed. Det lykkedes hende med den mindst mulige margen at undvige, og dermed undgå et katastrofalt crash, men igen kostede det tid.

Da Vibe igen var oppe bag den langsomme konkurrent fandt hun et ubevogtet øjeblik og benyttede sin boost-knap til at køre så hurtigt forbi ham at kan ikke nåede at sætte sine 'defensive' parader op. Det bragte hende lidt længere frem i flokken, og kort efter overhalede hun uden problemer den næste, hvorefter hun førte an i den afdeling af feltet. På det tidspunkt havde hun forbedret sin startposition med seks pladser, men på næstsidste omgang måtte hun dog se sig overhalet af en hurtigere kører, der efter at have været involveret i et uheld var på vej tilbage. Alligevel var Vibe efter heatet godt tilfreds, hun kunne også konstatere at hendes tider var bedre end flere af de foranliggende, som havde haft en heldigere start. Og selv om der havde været to skræmmende oplevelser var hun glad for et heat med action og kamp, det er simpelt hen sjovere at køre racerløb når der er kamp om pladserne. Det var heatets absolut mest spektakulære del, hvilket de topprofessionelle speakere også bemærkede og fortalte om undervejs i løbet.

Dermed var det blevet tid til det absolut sidste heat i dette års udgave af Formula Palmer Audi. Vibe kom godt i gang da de røde lamper blev slukket, men da hun skulle i andet gear kiksede det, og hun tabte nogle afgørende meter. Dermed kom hun bagved sin plageånd fra første heat, men denne gang kom hun dog hurtigt forbi uden problemer. Igen lå hun i en flok, hvor der blev kæmpet hårdt lige foran hende. På vej rundt i nogle af banens langsomste sving lå Vibe i en sandwich mellem to kørere foran hende i kamp og en ivrig konkurrent bag hende. Den bagvedliggende valgte at sætte et kamikazelignende angreb ind, men Vibe havde spottet ham og undveg ind på græsset. Det betød, at han i stedet fortsatte direkte ind i køreren foran Vibe og havarerede begge fatalt. Hele manøvren kostede Vibe mere end 6 sekunders tidstab, men i det mindste var hendes bil uskadt og hun kunne sætte jagten ind på hovedfeltet.

På de sidste seks omgange af heatet kørte Vibe noget af det hurtigste i hele weekenden og på sidste omgang fik hun kontakt til den bagerste i feltet. Hun kom forbi, men derefter sluttede løbet og hun måtte nøjes med en beskeden 19. plads. Igen var hendes tider udmærkede og på niveau eller hurtigere end mange af de forankørende. Da regnskabet blev gjort op viste det sig også, at Vibe fik den pokal, som er udlovet til den kører, der forbedrer sin tid mest fra tidtagning til løb. Det er en indikation af, hvordan hun hele weekenden igennem konstant forbedrede sig.

Dermed er der sat punktum for en fantastisk sæson, hvor Vibe bl.a. satte rekord som Danmarks hidtil hurtigste kvinde i en formel-bil, hvor hun kørte på Spa-Francorchamps, både på tør og våd bane, hvor hun lærte 6 nye baner at kende og hvor hun gennemførte samtlige 20 heats hun deltog i, hvergang med en gennemsnitshastighed på 160 eller mere. Og det første hun sagde, da hun steg ud af bilen efter sidste heat på Silverstone, var: "Jeg ville ønske vi skulle ud at køre igen næste weekend"