Formula Palmer Audi, Snetterton, 15-17. juli 2008

En lang weekend med kørsel fredag-lørdag-søndag var på programmet denne løbsweekend i det østlige England på Snetterton banen. Som så ofte før i denne sæson var Vibe en af de få, som aldrig tidligere havde kørt på banen.

Efter fredagens første træning var Vibe overrasket. 'Puha, hvor går det stærkt' var det første hun udtalte, da hun steg ud af bilen. Og det må man sige. Tophastigheden var omtrent som på Spa-Francorchamps, lige omkring 250 km. Gennemsnitshastigheden var lidt lavere end på Spa, omkring 165 km. Snetterton banen er præget af lange lige stræk og lange bløde kurver, kun med to chikaner til at sænke farten lidt.

Lørdagen bød på to tidtagninger og et heat. På trods af at Vibe var på Snetterton for første gang var hun rimeligt med i starten af tidtagningen. Efter at lidt over halvdelen af tiden var gået foretog hun et hurtigt pitstop, men da hun returnerede til banen kunne hun med det samme mærke, at noget var galt med bagvognen. At prøve at sætte en hurtig tid på en bane som Snetterton, når man er usikker på vognens opførsel kræver sin kvinde, men Vibe gjorde forsøget. Tidtagningen blev - som sædvanlig - foretaget på nye dæk, men da Vibe kom i pit viste det sig, at højre baghjul var tømt for luft. Et tre millimeter rundt hul var opstået og Vibe kunne være glad for at hun ikke var havareret.

Ved næste tidtagning var det punkterede hjul udskiftet med et nyt og igen lagde Vibe ganske udmærket ud. Men hun kunne ikke helt holde det gode udgangspunkt og selv om hun indsnævrede afstanden i tid til den forreste til under 2 sekunder var hun alligevel i den tunge del af feltet.

Dagen sluttede med første heat, der ligesom resten af dagens kørsel, blev afviklet i tørvejr. Vibe kom nogenlunde fra start, og lå med det samme i kamp med nogle af kørerne, som var startet bag hende. Hun fik afvist en af dem, mens en anden smuttede forbi. Da de første hektiske omgange var kørt og feltet stabiliseret lidt lå hun alene med ca. 2 sekunder op til fem-seks kørere, som udgjorde midterfeltet. De kæmpede hårdt indbyrdes, og efterhånden som heatet skred frem kom Vibe tættere og tættere på dem. Det hele endte med 6 kørere, som sluttede inden for 5 sekunder, med Vibe som den 5. af de kørere, hvilket gav hende en samlet placering som nummer 15. Efter omstændighederne ganske udmærket og da de hurtigste tider for heatet blev offentliggjort viste det sig, at hendes hurtigste tid var bedre end 3 af de kørere, som var placeret foran hende.

Søndag morgen startede med skybrud og hele løbsprogrammet måtte udsættes en time. Da Formula Palmer Audi kom på banen var den stadig våd, men regnen var stoppet. Vibe skulle starte blandt de bagerste, hun kom OK af sted og fulgte stille og roligt med feltet rundt i starten af heatet. Ikke bare var det første gang Vibe skulle køre på Snetterton denne weekend, men at skulle køre et heat uden en eneste omgang på våd bane var bestemt ikke optimalt. Som løbet udviklede sig lå Vibe en del alene i den bagerste del af feltet, men efterhånden som hun vænnede sig til forholdene, og banen i øvrigt tørrede op, fik hun mere og mere fart på. Til slut fik hun indhentet en af de andre kørere, som hun havde jagtet et stykke tid, og da hun også havde gemt et boost satte hun et angreb ind på vej ned ad langsiden på sidste omgang. Hun kom også op på indersiden af køreren, men med omkring 235 km bremsede hun ekstremt sent for enden af langsiden, og da hun befandt sig uden for det tørre spor gik det heller ikke godt, og hun måtte en tur ind over det våde græs. Selvom hun egentlig var kommet forbi, så betød afkørslen, at hun måtte afgive pladsen igen og hun kørte i mål på en 16. plads. Igen viste det sig, at hun faktisk havde sat udmærkede tider til slut, bedre end en del kørere, som blev placeret højere oppe.


Vibes gearkasse var splittet ad kun 30 minutter før starten til sidste heat

Weekendens sidste heat blev afviklet i høj sol og på tør bane. Vibes gode tid i lørdagens heat betød, at hun skulle starte som nummer 14, og hun lavede en fremragende start. Efter første omgang var hun helt oppe på en 12. plads, men i den omfattende tumult, som ofte forekommer i det turbulente midterfelt faldt hun kort inde i heatet et par pladser tilbage igen. Igen havde hun nogle omgange i relativ ro, inden en hurtig kører indhentede hende og gik forbi, så hun lå på 15. pladsen. Hen mod slutningen nærmede hun sig en af de andre kørere, men nåede ikke op til ham inden heatets slutning. Igen viste tiderne, at hun var rigtig godt med, men uden at de gode tider blev vekslet til en placering højere oppe i feltet.

Alt i alt var Vibe ganske tilfreds med forløbet set i lyset af, at det var hendes absolut første kørsel på den lynhurtige bane. 'At komme rigtigt igennem venstre-højre svinget for enden af langsiden er rigtig svært' sagde Vibe. 'Man kommer med næsten 250 km, og begynder at bremse ind i svinget samtidig med man passerer under en bro, så man kan ikke se om der er nogle havererede biler. En enkelt gang holdt en kører på tværs, og det gule flag var endnu ikke kommet op. Heldigvis fik jeg lynhurtigt styret udenom og undgik et slemt crash'.